Verslag 3e ONK - Hengelo, 2-5 juni

De portemonnee was weer aangevuld en de motor opgewaardeerd, dus HDR Racing vond het weer tijd worden om de boel van stal te halen.
Welke race we zouden gaan rijden was op zich niet zo moeilijk te beslissen. Het leukste circus van Nederland; het ONK te Hengelo.

Henk is vrijdags vroeg gaan rijden en heeft 's middags in z'n eentje de hele boel opgebouwd. Ik kwam wat later (precies op tijd zeg maar) en kon dus lekker achterover zitten en genieten van 1,5 biertje...... Dus nog even snel richting supermarkt gejakkerd en de laatste boodschapjes gedaan.
's Avonds nog even de laatste spulletjes klaar gezet voor de volgende dag om vervolgens deze af te sluiten met een paar potjes pesten (5-1).

Zaterdag
Zaterdag 's ochtends nog iets uit kunnen slapen, want het was nt even iets te gezellig de avond ervoor. Doch waren we beide op tijd uit de veren om de boel klaar te maken.
Henk kreeg gelukkig z'n pak nog aan (het scheelde verdomd weinig...) en de vering hoefden we gelukkig niet af te stellen op een hoger verkregen gewicht.
Q1 verliep zoals verwacht moeizaam en Henk hikte er met moeite een ronde van 2:12.5 uit. De roest liep langs z'n mouwen en broekspijpen en na een paar ronden was de pijp eigenlijk alweer leeg. Een beetje jammer, maar eigenlijk ook niet anders verwacht.
Snel de boel weer in orde gemaakt voor Q2 met hier en daar wat kleine aanpassingen en Henk de baan op gestuurd. Het ging allemaal iets beter, maar nog lang niet hard genoeg. Henk zette een tijd van 2:11.0 op de klokken en deze tijd bleek goed voor een 9e (v/d 11, dat wil iedereen altijd even weten) stek op de startgrid.
We hebben hier ooit een tijd genoteerd van 2:06.6 en dat was destijds al niet goed genoeg, dus dat zegt wel e.e.a.

Toch met een positief gevoel de baan verlaten want tja, we stonden in elk geval niet laatste... n de boel was nog heel!
En ondanks de vrij negatieve ondertoon die je tussen de regels leest, waren we (en zijn nog steeds) positief gestemd. Ons doel was om dit weekend plezier te maken en te genieten van het evenement en het racen. Dus ook deze avond zijn we er weer voor gaan zitten. Het blokje weer in orde gemaakt, alles even nagelopen om vervolgens weer te eindigen in ons honk, de KIP Greyline. Evenals de avond ervoor heb ik weer vakkundig verloren met pesten (3-2, maar goed, ik speel tenminste eerlijk!), vervolgens Henk de caravan uitgewerkt, de laatste biertjes kapot gemaakt en ben gaan slapen.

Zondag
Omdat we niet van het vroeg naar bed gaan zijn, gaat ons wekkertje meestal iets later dan die van de gemiddelde aanwezige. Ondanks dat was ik op tijd op constateerde al vrij snel dat 't weer deze dag scheidsrechter zou worden.
De eerste warmup stond geplanned om 09.00u, maar dit werd uitgesteld vanwege een langdurige bui met behoorlijke onweer. De boel dus even uitgezeten en onze warmup gereden. Henk heeft rustig aan gedaan omdat regen rijden net zo vertrouwd voelde als de eerste meters op de zaterdag. Lage (doch constante) rondetijden, maar wel kunnen wennen aan een natte baan en 't rijgedrag van de RS.

Na de warmup meteen even buienradar geraadpleegd en deze beloofde voor de klok van 3 geen regen meer. Helaas voor ons, want Henk laat altijd leuke dingen zien in de regen, mits tijdens een race. Dus de setup weer teruggezet naar droog mooi weer en de tijd uitgezeten...

Laatste oproep voor onze klasse was geweest, dus wij richting parc ferm. Eenmaal opgesteld met de slicks onder de motor begint het zachtjes maar constant te druppelen. Het asfalt begon te glimmen en dat kan maar 1 ding betekenen; wet race! De jongens hebben na de oprij-ronde al direct te kennen gegeven dat ze niet met slicks gaan rijden, dus iedereen snel de pitstraat in om banden te wisselen. Omdat de regen niet echt doorzette heb ik nog even kort met Henk overlegd of we de slicks er niet onder moesten laten zitten, of half om half, maar Henk was verstandig en gaf aan dat uitglijden en doorglijden tussen de bomen niet echt z'n hobby is. We houden van gokken, maar deze keer had het verstand de overhand. Regenbanden dus.
Enkele heren hadden wl slicks laten monteren, maar dit tijdens de gridopstelling, dus die moesten achteraan starten. Een gok, maar altijd mooi om te zien hoe zoiets uit gaat pakken.

De race
Henk had een goede start en kroop direct 2 man voorbij. De 1e bocht remde hij er vervolgens weer een paar uit en kwam de 1e ronde als 6e door! Goed nieuws, want het vertrouwen met de regenbanden op een half natte baan leek er te zijn en hij zat in een mooi groepje. De volgende 3 ronden kwam hij zelfs als 4e over start finish en hij heeft zelfs nog even 3e gelegen tijdens een leuke langdurige strijd met v/d Bunt (hebben we leuke foto's van, met dank aan Jaap Kingma!). Ik ging redelijk uit m'n pannetje in de pits want dit hebben we nog niet eerder mee mogen maken... 3e, 't klinkt nog steeds onwerkelijk haha. Maar goed, het ging dus hartstikke goed en Henk hield de druk op de ketel, vooral achter op 't circuit.
Rispens kwam tijdens dit gevecht ook nog voorbij steken en uiteindelijk kon Henk het niet meer volhouden en moest helaas lossen. En ronde zat hij nog een seconde achter v/d Bunt, die op zijn beurt kort achter Rispens, Deroue en Schouten reed, maar dit gat werd al snel groter. Het werd nog even heel erg spannend want de laatste ronde begon het weer hard te regenen, maar helaas was dit 2 ronden te laat en te lokaal, want de mannen met de slicks hadden er nagenoeg geen last van en konden dus hun positie behouden (en dan hoop je toch op een scenario wat Henk op het podium had kunnen brengen, maar helaas). Uiteindelijk kwam hij als 5e over de finish.
Erg goed gereden! Weinig conditie, totaal geen ritme, bourgondische winter achter de rug etc., maar wl de jonge garde grotendeels kunnen volgen op ons lievelingscircuit.

We hopen er volgend jaar weer bij te zijn, mits de klasse 125cc dan nog bestaat. Er wordt druk gesleuteld aan deze klasse (op internationaal niveau, maar waarschijnlijk ook op nationaal niveau, god knows why..) dus de kans is aanwezig dat dit de laatste keer was.
Zonde, de enige chte raceklasse die het ONK nog rijk was mag nu waarschijnlijk ook plaats maken voor kleppen-prut.