Verslag 2e ONK - Eemshaven, 17 mei

Woensdag 16 mei
Met nog de goede spirit van het paasweekend zijn we woensdag richting Eemshaven afgereisd om daar weer wat belangrijke puntjes mee naar huis te nemen.
Eenmaal aangekomen (+/- 19:00u) hebben we meteen een mooi plekje opgezocht en de boel uitgepakt/opgezet. Tineke heeft nog wat te eten voor ons gemaakt en na alles klaar gezet te hebben en geïnformeerd te hebben naar het weer voor de volgende dag (droog!) gingen de lampen uit en de luiken dicht.

Donderdag 17 mei
De 1e training begon voor ons al om 08:30u dus uitslapen was er niet bij. Om 8:00u hebben Henk en Rémy de motor nog even laten keuren en vervolgens is Henk meteen in zijn pak gesprongen om zich op tijd te kunnen melden aan de baan. Tineke en Rémy hesen zich in de nieuwe teamkledij en vervoegden zich ook richting pitstraat.
De eerste paar rondjes verliepen voor Henk nog een beetje stroef, maar hij wist al snel de gaskraan te vinden. Helaas bleek dit nog niet helemaal uit de ronde tijden.. helemaal niet eigenlijk. De snelste ronde van 1.52:8 is geen tijd om over naar huis te schrijven. Nu was Henk één van de weinige coureurs die met een lange 1e versnelling reed, dus bij het uitkomen van de (over)haakse bochten had Henk gewoon een groot nadeel. Wij dus snel richting paddock om daar even te kijken wat voor veranderingen we aan konden brengen. De motor liep als een speer dus daar hebben we niet veel meer aan gewijzigd. De gearing daarentegen klopte van geen kant dus deze hebben we compleet omgegooid voor de 2e training, gepland om 11:50u.
Deze verliep een stuk beter en Henk reed meteen tijden van 1.48:xxx. Halverwege zette hij een tijd neer van 1.47:381 wat ook meteen zijn snelste tijd zou zijn. Dit resulteerde uiteindelijk in een 10e stek op de grid. Niet helemaal naar wens, maar wel dichterbij de concurrentie. En dus met de gedachte dat de bak niet goed was voor deze baan namen we er wel genoegen mee. Tussen de 2e kwalificatie en de race door hebben we de motor nog even grondig geïnspecteerd en in orde gemaakt en was dus alles ok voor het grote moment.

De Race
Henk had een slechte start. Dit eigenlijk ook geheel volgens verwachting, want wegkomen met een lange één én een in zijn geheel langer afgegearde motor is niet echt het makkelijkste wat er is. Na een ronde kwam Henk als 11e (v/d 13) door en wist dat hij er flink voor moest gaan zitten als hij nog een potje wilde breken. Dit deed hij en reed na een paar rondjes naar een 7e plaats. Hij werd nog wel even voorbij gestoken door Tony Coveña, maar deze viel kort daarna uit. Dus Henk reed wederom op een 7e stek, maar Stephan Fokkema Savelkouls wist een paar ronden voor de finishvlag aansluiting bij Henk te vinden en dat bleef zo tot de laatste ronde. In deze laatste ronde kwam de 2e man op dat moment, Patrick van de Waarsenburg, ontzettend hard ten val achterop het circuit en dit zag er heel vervelend uit. Vlak voor dit ongeval stond Jeffrey van der Velden met machinepech langs de kant stil en dit alles leidde Henk (op dat moment dus 5e) even af (mag niet!). Hierdoor kon Stephan in het wiel van Henk kruipen en wist hem bij het aanremmen van de laatste bocht voor de finishvlag te passeren. Maaarrr, Henk is Henk niet als hij dat niet zonder slag of stoot laat gebeuren. Dus een iets andere lijn gekozen, de motor eerder op het gas gezet en zo wist Henk zijn 5e plaats vast te houden met op de streep een verschil van 0,016 seconde! Mooi werk dus. 11 Punten in de zak en met een totaal van 15 punten voor het ONK staat Henk nu op een 9e plaats algemeen.
Voor de volgende race in Oss (28 mei) wordt de motor klaar gemaakt voor het betere start- en bochtenwerk dus wederom gaan we vol goede moed richting volgend raceweekend.
Tot slot; Tineke, nog bedankt voor de goede zorg !

Voor de bijbehorende foto's, klik hier.